Spektrum

Spektrum

Női felsővezető az autóiparban

2022. június 30. - Éva Strifler Hajdú

Egy 2017-es GKI kutatás szerint Magyarországon a női felsővezetők aránya a 250 főnél több embert foglalkoztató nagyvállalatoknál 35 % volt, a férfiasabb iparágaknál (épító-, gép- és fémipar) pedig még ennél is alacsonyabb. A nők egyenjogúságát az üzleti világban számos kutatás boncolgatta már, egy 2002-es NASA kutatás arra világított rá, hogy a nők úgy érzik, többet kell teljesíteniük az azonos szinten dolgozó férfi kollégákkal szemben. Vajon milyen típusú nő az, aki megállja a helyét egy férfiak uralta területen? Hogyan sikerül megőriznie nőiességét egy női felsővezetőnek ma Magyarországon? Beszélgetőtársam az oroszlányi ipari parkban lévő nagyvállalat, a BorgWarner egyik felsővezetője. Az autóipari beszállító cégnél menedzserként dolgozó Farkas Barbara a beszerzési osztályt irányítja és két témakörben beszélgetek vele: az egyik a karrierjének alakulása, a másik pedig, hogy női vezetőként milyen nehézségekkel kell megküzdenie, miben kell fejlődnie?

 

Téged egy megközelíthető vezetőnek ismernek, lehet rád számítani és partnerként kezeled a kollégákat. Mindig ilyen voltál, vagy ez egy tanulási folyamat eredménye?

Mindig ilyen voltam, kezdetben ösztönösen, személyiségemből fakadóan, később tudatosan. Vezetőként csak akkor tudsz megfelelni a kihívásoknak, ha a beosztottjaidat a legjobb teljesítményre ösztönzöd és szerintem ezt akkor tudod elérni hatékonyan, ha hiszel bennük, értékeled az elképzeléseiket, szükség esetén javaslatot teszel, azaz partnerként kezeled őket.

 Mi motiválta a pályaválasztási döntésedet?

 

Közgazdászként végeztem, logisztikai területen diszponensként kezdtem dolgozni 21 évesen, rövid időn belül megtetszett, amit a stratégiai beszerzésén csináltak. Úgy gondoltam, ez soha nem lesz unalmas, minden nap feszegethetem a határaimat. Igazam lett, a mai napig ez motivál.

 Honnan indult a karriered? Mennyire volt tudatos az, ahogy felépítetted a karrieredet?

 

Végigjártam a ranglétrát. A beszerzési terület minden lépcsőjét. Szerencsére mindig értékelték a munkámat, így mindig megtaláltak az újabb lehetőségek. Sosem készültem tudatosan vezetőnek, harmincas éveim közepéig meg sem fordult bennem. Miután viszont egyre magabiztosabbnak éreztem a tudásomat szakmailag, úgy gondoltam, hogy ezt át tudnám adni a fiatalabbaknak és közben nekem is új kihívást jelentene vezetőként további felelősséget kapni és megfelelni. A kezdeti évek nem voltak könnyűek, de sikerült vezetőként is fejlődni, így ma már könnyebben látom el ezt a feladatot.

 Volt valaki, aki terelgetett, mentorált pályafutásod elején?

 

Szerencsés voltam, hogy több olyan kolléga vett körül, akik több éves tapasztalattal rendelkeztek beszerzési területen, sokat tanultam tőlük, akárcsak a közvetlen vezetőimtől.

 Sok női vezető arról számolt be, hogy pályafutása elején sokkal keményebb volt, mondhatni, hogy igyekezett felvenni a versenyt a férfi társakkal. Ez nálad is így volt?

 

 Igen, mondhatni. A férfi vezetőkre általában jellemző, hogy biztos szakmai tudással rendelkeznek, határozott véleményük van és képesek döntéseket hozni. Tisztelik egymást, ha a másik is rendelkezik ezen tulajdonságokkal. Nem volt kérdés, hogy én is bele akartam tartozni ebbe a körbe és az elismerésért keményen meg kellett dolgozni.

 

Hogyan tudod összeegyeztetni az otthoni teendőidet a munkáddal? Mennyi lemondással jár?

 

Régebben sok áldozatot hoztam a munkámért. Nem is voltam mindig jelen a gyereknevelés fontos pillanataiban. Ezt mai fejjel már sajnálom, de visszagondolva se biztos, hogy máshogy csináltam vagy tudtam volna csinálni. Hálás vagyok az édesanyámnak, aki levette a vállamról a házimunka feladatok nagy részét és segített felnevelni a fiamat. Ma már könnyebb megtalálni az egyensúlyt. A fiam időközben felnőtt, szerencsére jó a kapcsolatunk. A második férjem pedig így ismert meg, neki természetes, hogy sokat dolgozom, mindenben támogat. Az esték és a hétvégék viszont a pihenésről és a feltöltődésről szólnak.

Van-e valamilyen hobbid? Hogyan kapcsolsz ki?

Most épp az Országos Kéktúrát járjuk a férjemmel. A túrázás lett az új szenvedélyünk, emellett a futás, biciklizés és a horgászat jelent kikapcsolódást. Ha tehetem, szívesen sütök, az kikapcsol és örömöm lelem abban, ha ezzel kedveskedni tudok a családtagjaimnak.

 A teljes vezetői (középvezető is) pályafutásodat tekintve volt-e olyan, amikor hátrányát érezted annak, hogy nő vagy?

 

Az a tapasztalatom, ha jó vagy abban, amit csinálsz, akkor elfogad a férfi vezetői társadalom. Ezért mindig arra törekedtem, hogy jó legyek abban, amit csinálok és ez nagyban megkönnyítette a beilleszkedést.

 Esetleg előnyét? Akár egy problémás helyzet megoldása miatt.

 

Sok cégnek, így a BorgWarner-nek is fontos a diverzifikáció és ennek megfelelően, hogy legyenek női vezetői. Először is jónak kell lenned abban, amit csinálsz, jó vezetőnek kell lenned, ez az alapja mindennek. Ha ez megvan, a nőiség adhat egy pluszt hozzá. A férfiak egymással is máshogy viselkednek, ha van köztük egy-két nő. Udvariasabbak, jobban hajlandóak kompromisszumra, ami aztán a megoldáshoz vezet.

Hogyan fogadják a férfiak a döntéseidet? Mennyire kell szigorúnak lenned?

Sosem éreztem, hogy azért ne fogadnának el egy döntést, mert nő vagyok. Ha valamit nem fogadtak el, az azért volt, mert nem jó döntést hoztam. Ha a döntés megalapozott, védhető és indokolható, akkor azt elfogadják. Szigorúság helyett inkább határozottságra és következetességre van szükség. Ez persze nem mindig egyszerű és van, hogy nem is sikerül.

Te jobban belelátsz, meg tudod mondani, hogy mi lehet az oka annak, hogy alacsonyabb a női felsővezetők aránya?

Vezetőként sokszor kell komoly kérdésekről döntést hoznod, ami befolyásolhatja a beosztottak szakmai és magánéletét is. A válladon mindig ott van a teher, hogy akármi is történik a környezetedben, akármilyen nehézségekkel is szembesülsz, neked sikerre kell vinni azt a területet amiért felelsz, mert ez kell ahhoz, hogy a cég is sikeres maradjon és azzal, hogy sikeres marad, biztosítani tudja a megélhetést a munkavállalók számára. A nők a mikrokörnyezetükben, a családban gyakran vállalják ezt a szerepkört, de kevésbé készek arra, hogy az ezzel járó áldozatokat és következményeket vezetőként is vállalják.

 Mit lehetne tenni annak érdekében, hogy kiegyenlítettebb legyen az arány?

 

A nőknek jelezniük kell a vezetőik felé, ha készek vezetői irányba elmenni. A cégnek pedig támogatnia kell a tehetséges jelöltek vezetői fejlesztését. Szerencsére a BorgWarner-nél ezt már felismerték és tesznek is érte.

 Szerinted milyen a jó vezető? Hogyan mérhető?

 

Eredmény- és emberközpontú egyszerre. Megtalálja a balanszot a két vezetői típus között. Tiszteli és elismeri a beosztottjai munkáját. Motiválja őket, segíti a fejlődésüket. Olyan környezetet teremt, ahova jó érzéssel mennek be a munkavállalók. A döntéseiben határozott és következetes. Számon kér és irányt mutat.

 Miben szeretnél fejlődni?

 

Hogy kimondjam, ha nem tetszik valami, ha nem vagyok elégedett az eredménnyel. Ha túl finoman fogalmazok, nem biztos, hogy megértik az üzenetet.

Milyen kihívásokkal néznek szembe a vezetők ma és a jövőben?

A változó környezet, annak kiszámíthatatlansága megnehezíti a döntéshozatalt. Nincs kristálygömbünk, hogy lássuk a jövőt, így még inkább felkészültebbnek kell lennünk, hogy megalapozott döntésekkel jó irányba kormányozzuk a hajónkat.

 

Köszönöm a válaszaidat!

 

Forrás: https://www.gki.hu/wp-content/uploads/2017/07/GKI_noi_vezetok-1707.pdf (letöltés dátuma: 2022.06.17.)

Veterán autók - interjú Szeglet Imrével, a veterán autók szerelmesével

14434948_1720649684863156_4019397561649174435_o.jpgNemrég a Mercedes Benz vezetősége egy árverésen értékesítette a mindössze két példányban készült 300 SLR Coupe egyikét. Az 1955-ben készült autó rekordáron, 135 millió euróért kelt el. Az autó értékét vitathatatlanul növeli egyedisége, állapota (csupán 6045 km-t futott) és a korát meghaladó design. Vajon érdemes veterán autóba pénzt fektetni, vannak olyan autók, amelyeket érdemes megtartani az utókornak, mert értékelni fogják? Szeglet Imrével készült interjúmban többek között ezekre a kérdésekre is kerestem a választ. Imi egy oroszlányi autóipari cégnél mérnökként dolgozik, szabadidejében autószerelő édesapjával veterán autókat hoznak helyre és az országszerte megrendezésre kerülő autós találkozókat járják velük.   

Mikor és hogy kezdődött nálad a veterán autók iránti szenvedély?

Igazából a pontos idejét nem tudom, de arra emlékszem, hogy a munkába járós autóm mellé szerettem volna egy olyan autót, amit csak télen használok, nem nagy értékű, de mégis a másik autómat megkímélem a téli időszaktól.

Az második autó (VW Golf II. 1984) beszerzésre is került, majd ez addig fajult, hogy egy kis lakatolás, tuningolás után mert jobban szerettem, mint a munkába járóst � Ezzel kezdetét vette a régi autók iránti szeretet. És szó szerint egyik után jött a másik a családba.

 Nagyon sokat jársz találkozókra: ezeknek a célja közösségépítés, ötletbörze, értő közönség előtti büszkélkedés, vagy… ?

 182937322_4164827090247005_8031787783202670932_n.jpgIgen legfőképp VW és Veterán találkozókra járunk Édesapámmal, aki szintén partner a hobbymban, hisz autószerelő és ő is jobban szereti a régebbi autókat, mint a mai autócsodákat. A találkozókon hamar feltalálja magát az ember, hisz hasonló érdeklődésű emberekkel van egy helyen és gyorsan igen jó barátságokat lehet szerezni. Sőt a barátságokból sokszor nem csak találkozókon hanem azon kívül is összejövünk.

 Hol találsz rá a veterán autókra?

 Régebben sokkal könnyebb volt megtalálni ezeket a veterán csodákat, mert az ember ha járt a világban sok helyen az út mellett kint voltak eladó táblákkal, a mai világban pedig az internet segítségével még könnyebben megtalálhatóak, de sajnos az árak elszabadultak, mert sokaknak megtetszett a veteránozás illetve a "retro feeling" �

 Már kész autókat vadászol vagy inkább felújításra várót a kihívás miatt?

Ahogy szokták mondani kész autó sosincs � Mindig kell valamit találni valami újítást egy kiegészítőt beszerezni amivel még értékesebbé tehetjük az autónkat.

Az eddig felújított és megcsinált autónk többsége az utolsó csavarig szét lett szedve, majd kilakatolva, festve, kárpitok felújítva és az egész autó összeszerelve. Ezen munkák többségére szerencsére Édesapám révén sok ismerősünket bevontuk és közös erővel készültek el autóink.

Mi az, amihez szakembert kell keresned a felújításnál, mert te nem tudod megcsinálni?

Lakatos- , festő- és kárpitos munkához mindig segítségre szorulunk, de a LEGO rész mikor az összerakás jön, illetve a gépjármű életre keltése ezt már Édesapámmal ketten megoldjuk �

 Milyen autóid vannak most?279707158_5326958737367162_3851584422977960505_n.jpg

Akad több is, de mind Volkswagen.

Amire a legbüszkébbek vagyunk az a 1977-es Typ 181-esünk, mely autó felfedezhető az „50 Első randi”-ban is, ezen kívül van egy 1979-es Golf 1 Cabrio-nk, egy limitált sorszámozott VW T3 Multivanunk és egy egyedi 1968-as Bogarunk �

Mennyibe kerül a fenntartásuk?

Szerencsére mivel ők hobby autók létezik rá kedvezményes biztosítás, és mivel nincsenek napi használatban így javítani nem nagyon kell őket, hisz az utolsó csavarig előtte mindent is megcsináltunk, így szó szerint csak használni kell őket.19223010_1498751546854586_7848299005171770490_o.jpg

Milyen autó a vágyad?

A végső cél egy VW T1 hippibusz ami jelenleg kicsit elérhetetlen főleg pénzben, de a remény hal meg utoljára �

Szerinted melyik mai autóból lehet 30 év múlva veterán autó kiállítások sztárja?

Én személy szerint úgy gondolom a mai autók sehol nem lesznek 30 év múlva, mert akkor is az öregek öregebbek maradnak és annak mindig nagyobb kultusza lesz, és jobban vágynak majd rá az emberek, hogy kipróbáljuk, hogy milyen lehetett a régi időben közlekedni. Ezekkel az öreg járművekkel nem érdemes sietni, hisz nem is erre találták ki őket, inkább élvezni az utat és ha az ember elő is veszi akkor élvezni vele mindazt amit egy modern autó sose fog megadni.

 

 

     

116715469_1495184197319993_5847303385427517991_n_1.jpg

Köszönöm szépen!

A képek szerzői jogi védelem alatt állnak, a felhasználásuk a tulajdonos engedélye nélkül nem engedélyezett! Külön köszönet a képekért a tulajdonosnak: Szeglet Imre Photography https://www.facebook.com/SzegletImrePhotography

 

Forrás: https://www.automotor.hu/hirek/hivatalos-135-millio-eurot-azaz-52-milliard-ft-ot-er-a-vilag-legdragabb-autoja/

 

 

Benyák Zoltán: Képtelen Történet

 

Max történetek ír. Különlegeseket, vicceseket, fantasztikusakat. Ez a munkája, és jól csinálja. Olyan jól, hogy észre sem veszi, a meséiben él. Egy olyan világban, ahol a történetei veszik körbe: hősök, fura lények, vad tájak. Ám egy napon bekopogtat az egyik szereplője, egy szemtelen kislány, és arra kéri, segítsen megtalálni az egyik történetben elveszett holmiját. Max belemegy a dologba. A lánnyal az oldalán kilép biztonságos tornyából, és a kalandok rögtön elsodorják. Egyenesen a szörnyek, legendák, gonosz tervet szövő szereplők világába.

Interjú Benyák Zoltánnal

benyakzoltan_2.jpg

Szeretném bemutatni Benyák Zoltánt, aki miközben mérnökemberként egy oroszlányi autóipari vállalat termelésvezetője és közel 200 ember munkáját irányítja, mindemellett  szabadidejében fantasy és szürrealista témájú könyveket ír, 2020-ban pedig kiadták egy családi fantáziaregényét (mesekönyvét) is. Már annyira sokoldalú, hogy majdnem gömb...

Első regényed, a Veszett lelkek városa Jonathan Cross néven jelent meg, ahogy később egy novellád és egy újabb regényed is. Miért használtál írói álnevet kezdetben?

A kilencvenes években a rendszerváltás után sokan használtak külföldi nevet. Könnyebb volt könyvet eladni, mint magyar néven. Szerencsére most már megfordult ez a dolog, és bátran lehet saját néven publikálni. Én az első írásaimkor még félős voltam �, és azt gondoltam, majd akkor írok saját néven, ha beértem. 2012-ben adtam ki először saját néven regényt. Ars Fatalis volt a címe, és arról szólt, hogy egy hétköznapi fickó, hogy döbben rá a világunkban elrejtett apró (és nagyobb) csodákra.

Az első regényed kiadása előtt hány kiadóhoz küldted el a kéziratodat?

Az első kéziratomat csak néhány kiadóhoz küldtem el. A legtöbbtől nem érkezett válasz, ahonnan igen, azt is elutasító. Az a kézirat végül a kukában végezte. Ahogy a második is. A harmadik kész regény jutott el kiadóig, nyomdáig. Sokan nem gondolják, de kötélidegek, és türelem kell, mire az ember eljut a célig. Évek.

A népszerűség kapuja előtt állóknak, tehát a kezdő íróknak ez pénzbe is kerül?

Ha rendes kiadót talál, akkor a könyv előállítás nem kerül pénzbe. Vannak persze olyan kiadók, akik bármit kiadnak, ha az író állja a cehet. Másrészről a könyvbiznisznek csak a fele a regény fizikai megtestesülése. Utána jön a marketing, ami már sokkal nagyobb munka. El kell adni a könyvet. Ez már lehet pénzkérdése. Sokszor én magam is költök újságfelületekre, plakátokra. A Kiadónak, és az írónak együtt kell dolgoznia az ügyön, de sokszor még akkor is nehéz eset az eladás.

Mesélnél arról, hogy az írók díjazása hogyan alakul (nem a pénztárcádban szeretnék turkálni, csak általánosságban kérdezem)?

Egy író átlagosan 6%-ot kap az eladások után. Ebből még adóznia kell. � Az első könyvem után 100 forintot kaptam kötetenként. Az első negyedéves fogyás után hívtak, hogy felmehetek Budapestre az összegért, felmentem, de kiderült, hogy a vonatjegyeim többe kerültek, mint amit kapok. Erről röviden ennyit. �

Érdekel a jogviszony a kiadó vs. író esetében is. Egy író tulajdonképpen eladja a szellemi tulajdonát és onnantól kezdve a kiadóé minden pénz?

Átlagosan öt évre veszik meg a kiadók a jogokat. Néha Magyarországi terjesztésre, néha Európára, esetenként arra, is ha a történet más médiafelületre kerül. Olykor adnak előleget, ami levonódik a fogyásból.

Minden nap szoktál írni, vagy csak amikor ihletet kapsz?

Ihletem van elég. Igyekszem minden nap. Jót tesz nekem. Szeretem csinálni, mostanra olyan lett, mint a lélegzetvétel. Amikor éppen nem írok, akkor is pörög a fejemben pár történet, a szavak, amiket hallok a civil életemben, beépülnek a történetekbe. A mesemondó olyan, mintha két világban létezne egyszerre.

Előfordul, hogy jön egy ötlet napközben és azt lefirkantod magadnak egy cetlire?

Hogyne. A farzsebemben olykor találok gyűrött post it kupacot. Rendszerint olyat, amit már el is felejtettem, hogy ott van. Ilyenkor mindig megörülök egy régi ötletnek. �

Van szerződésed megírandó könyvre?

Olyan már volt, hogy felbéreltek írásra, és megmondták, hogy mi legyen benne. Megcsináltam, de nem tetszett. Végül nem engedtem kiadni. Azt hiszem, a regény akkor jó, ha belülről jön. Nekem kell akarni, és akkor lesz jó az olvasónak. A nagy illúzió, Az idő bolondjai így készültek. Tetszenek is az olvasóknak.

Milyen érzés volt az első regényedet kézben tartani?

Mint mikor gyermeke születik az embernek. Hihetetlen jó. És olyan, mintha önálló életet élne. Olvasókkal találkozik, hat rájuk. A könyv egy gondolatátviteli csatorna két ember között. Egy különleges kapocs.

 

süti beállítások módosítása